Revision 2017-02-24

1. BESTÄLLNING

1.1. Allmänt

Det lägsta beloppet du får handla för är 200 kr (exkl. frakter och avgifter) och du måste vara minst 18 år för att få handla.

Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms.

1.2. Kontaktuppgifter

Du har ansvaret för att samtliga uppgifter på din kundsida ”Mina sidor” är korrekta. Merkostnader som uppkommer p.g.a. felregistrering står du för.

Du ansvarar även för att säkerställa att våra mejl från order@gneis.se och info@gneis.se når dig och inte fastnar i t.ex. din skräp-post mapp eller brandvägg. Lägg till gneis-adresserna i dina kontakter så blir det rätt.

Leverans sker till den postadress och med de kontaktuppgifter som är registrerade på din kundsida när din order expedieras.

1.3. Frakt- och expeditionskostnad

För varje order tillkommer en enhetsavgift på 95 kr. Om du handlar mot efterkrav utgår en extra avgift på 50 kr.

1.4. Betalning

Du kan betala med kredit-/betalkort från Visa och MasterCard eller göra direktbetalning via internetbank i Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.

Vid kort- och direktbetalning dras pengarna direkt när du godkänner din order. Leverans mot efterkrav betalas när du hämtar ut paketet.

1.5. Orderbekräftelse

När du trycker på "Genomför köp"-knappen, och betalningen är godkänd (vid kort-/direktbetalning), skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har registrerat på "Mina sidor".

Upp…

2. LEVERANS

2.1. Leverans

När din order lämnar lagret skickas ett leverans-mejl till dig med uppgifter om leveransen, inkl. kollinummer och en länk till Schenkers kollisökning.

Försändelsen skickas med Schenker till det utlämningsställe du har valt i kassan. Du får ett SMS när paketet har kommit fram till det ombud du valt.

Det är din skyldighet att själv efterlysa paketet om du inte har fått en avisering inom skälig tid. Schenkers leveranstid är normalt 1-4 arbetsdagar.

Du kan själv spåra paketet genom att logga in på "Mina sidor" och titta under "Mina order".

Om försändelsen inte har hämtats ut efter 7 dagar skickas ett nytt SMS och slutligen efter 11 dagar en brevavisering. (Har du inte angett SMS-nummer får du ett mail istället.)

Efter 14 dagar skickar Schenker tillbaka försändelsen till vårt lager i Skurup.

Observera att i de fall Schenker använder Postens utlämningsställe ligger paketet också endast kvar i 14 dagar.

Vi har inte delade leveranser, utan din beställning skickas komplett så fort detta är möjligt.

Vid säsongsstart och större kampanjer kan det ta 5-10 arbetsdagar innan din order kan levereras. Därefter tillkommer Schenkers leveranstid.

Vi levererar endast varor inom Sverige.

2.2. Ej uthämtad försändelse

Försändelser som returneras till oss pga. att de inte har hämtats ut i tid (enligt 2.1 ovan) debiteras en avgift på 250 kr.

Avgiften täcker delar av våra kostnader för dubbla frakter, pack & plock, uppackning, lagerhantering m.m.

Upp…

3. BYTES- OCH ÅNGERRÄTT

3.1. Bytesrätt

Du kan byta färg och/eller storlek på en vara om du gör det inom 14 dagar från det att du hämtade ut din försändelse. Detta gäller förutsatt att varan är oanvänd och oskadad, samt att det du vill byta till finns i lager. Du har rätt att hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Om du hanterat varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion är du skyldig att ersätta oss för denna värdeminskning och vi kan i sådana fall komma att göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen från det belopp som vi ska betala tillbaka till dig.

När vi har fått varan, och konstaterat att den är felfri och oanvänd, byts den enligt ditt önskemål förutsatt att varan finns i lager.

Den utbytta varan skickas därefter till dig med Schenker – till samma ombud som denna order skickats.

Vi rekommenderar att du använder bilagd returfraktsedel. Det gör bytet både enklare och snabbare. Kostnaden för detta är 59 kr och betalas via den faktura som medföljer bytesordern.

Bytesordern, från vårt lager till ditt valda ombud, levereras fraktfritt.

Observera att det är du som har ansvaret för din returförsändelse tills den når vårt lager.

Om du använder returfraktsedeln räcker det med att du sparar inlämningskvittot. I annat fall förordar vi att du skickar försändelsen på så sätt att den både är spårbar och försäkrad. Vi löser inte ut returer som skickas mot postförskott / efterkrav.

Läs mer om hur du gör ditt byte under ”Kundtjänst-Byte/Retur”.

3.2. Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt från det att du hämtat ut din försändelse. Ångerrätten gäller förutsatt att varan är oanvänd och oskadad.

Observera att du måste betala tillbaka hela paketrabatten, även i fall du väljer att returnera enbart delar ur ett ”paket”.

När vi har fått varan, och konstaterat att den är felfri och oanvänd, betalar vi tillbaka exakt det belopp som du har betalat för den aktuella varan, med ev. justering för returfrakt (enligt nedan) och paketrabatt (enligt ovan).

Återbetalningen sker senast inom trettio (30) dagar, men oftast inom 1-8 dagar. Betalningen sker till det bankkonto-nummer som angetts på returblanketten.

Om kontouppgifter saknas eller är felaktiga kontaktar vi dig via mejl och arkiverar återbetalningen i väntan på ditt svar.

Vi rekommenderar att du använder bilagd returfraktsedel. Det gör återköpet både enklare och snabbare. Kostnaden för detta är 59 kr och betalas via avdrag på det belopp som ska återbetalas enligt ovan.

Observera att det är du som har ansvaret för din returförsändelse tills den når vårt lager.

Om du använder returfraktsedeln räcker det med att du sparar inlämnings-kvittot (som man numera normalt får via epost). I annat fall förordar vi att du skickar försändelsen på så sätt att den både är spårbar och försäkrad. Vi löser inte ut returer som skickas mot postförskott / efterkrav.

Läs mer hur du gör ett återköp under menyn "Kundtjänst-Byte/Retur".

Upp…

4. REKLAMATIONER m.m.

4.1. Allmänt

Vi hanterar alla reklamationer i enlighet med Konsumentköplagen. Läs gärna mer på Konsumentverkets webbplats.

4.2. Felexpedierad order

Om artikeln är felexpedierad byter vi kostnadsfritt ut den till rätt artikel, förutsatt att den är oanvänd (nyskick) och oskadad.

Gör inget utan att först ha kontaktat oss på order@gneis.se

Läs mer hur du gör vid felexpedierad order under menyn "Kundtjänst–Reklamera".

4.3. Transportskada

Om försändelsen har en transportskada är du ansvarig att anmäla detta direkt hos ombudet när du hämtar försändelsen. Kolla därför noga att försändelsen är hel när du får den av ombudet.

Kontakta oss därefter snarast via mejl till order@gneis.se och beskriv skadan. Ange även det ärendenummer du har fått av Schenkers ombud.

4.4. Fabrikationsfel e.d.

Om vi fastställer att varan har ett fabrikationsfel har vi rätt att i:

  • 1a-hand laga den
  • 2a-hand kostnadsfritt byta den mot en likvärdig vara
  • 3e-hand göra en återbetalning med nyttoavdrag, enligt nedan.

Vid återbetalning tar vi hänsyn till hur länge det är sedan plagget köptes. Efter en säsongs användning är avdraget ca 40% (av det pris du har betalat för plagget) och efter ytterligare en säsongs användning är det 60%. Läs gärna mer på Konsumentverkets webbplats.

Alla ev. frakter i samband med fabrikationsfel betalas av Gneis.

Notera dock att normalt slitage inte utgör någon grund för reklamation. Barn sliter hårt på sina vinterplagg, särskilt när asfalten är framme. Exempelvis är inte repiga reflexer, sönderklivna benslut eller uppnötta knän någon grund för reklamation. Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget. (Om du köper rätt storlek och justerar plaggen efter våra anvisningar minimerar du risken att bensluten släpar i marken och att förstärkningar kommer på fel ställen och får därmed plagg som håller längre.)

Läs mer hur du gör en reklamation under menyn ”Kundtjänst–Reklamera”.

Upp…

5. ÖVRIGT

5.1. Konsument- och distanshandelslagen

Vi följer Konsumentköplagen och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (tidigare Distans- & hemförsäljningslagen).

Mer om dina rättigheter och skyldigheter liksom ovan nämnda lagtexter hittar du på Konsumentverkets webbplats.

5.2. Tvist

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

5.3. Säkerhet

Vi använder oss av DIBS betalväxel från företaget DIBS Payment Services, som är marknadsledande i Norden avs. system för säkra betalningar.

DIBS är certifierade enligt säkerhetsstandarden PCI DSS sedan 2005.

5.4. Personuppgifter (PUL)

Rock Group Sweden AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss.

Vi lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och för att kunna lämna erbjudanden kring våra produkter om du så önskar.

Vi garanterar att vi varken säljer eller lämnar ut någon personuppgift till något annat företag. Om du inte längre vill vara kvar i vårt register meddelar du bara oss detta via ett mejl till order@gneis.se, så raderar vi alla dina personuppgifter.

5.5. Cookies

Vi använder oss av s.k. "session cookies" för att vi ska kunna hålla reda på din inloggning och kundkorg när du handlar. Dessa försvinner när du stänger av din webbläsare.

Du kan ställa in din webbläsare så att den inte accepterar eller varnar dig när en webbplats använder cookies. Men stänger du av cookies kommer du inte att kunna handla i vår webbutik, utan du kan då enbart se dig omkring i butiken.

5.6. Force Majeure

Om vi inte kan uppfylla angivna köpevillkor på grund av omständigheter orsakade av s.k. "Force Majeure" (t.ex strejk, krig, undantagstillstånd, naturkatastrofer eller liknande) kan vi inte ställas till svars.

5.7. Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att justera priser och avgifter. Vi reserverar oss mot eventuella skriv/bildfel på gneis.se och för fel i vårt lagersaldo.

Tänk på att färger kan se olika ut på olika dataskärmar och därför inte alltid riktigt överensstämmer med artiklarnas verkliga utseende.

Upp…