Rev. 2017-02-24

1. Allmänt

Här kan du läsa hur du gör om du vill reklamera.

Vi hanterar alla ev. reklamationer enligt Konsumentköplagen. Läs gärna mer på Konsumentverkets webbplats.

2. Felexpedierad order

Om artikeln är felexpedierad (fel modell, storlek, färg e.d.) byter vi kostnadsfritt ut den till rätt artikel, förutsatt att den är oanvänd (nyskick) och oskadad. Skicka ett mejl till order@gneis.se med följande innehåll:

  • Ordernummer
  • Fullständigt namn
  • Telefonnummer, som vi säkrast når dig på
  • Vad du beställt för artikel (inkl. färg och storlek) och vad du fått.

Invänta svar från oss innan du gör något mer. Skicka med andra ord inte tillbaka plagget innan du har pratat med oss!

3. Transportskada

Om försändelsen har en transportskada är du ansvarig att anmäla detta direkt hos ombudet när du hämtar ut försändelsen. Kolla därför noga att försändelsen är hel när du får den av ombudet.

Kontakta oss därefter snarast via mejl till order@gneis.se och beskriv skadan. Ange även det ärendenummer du har fått av Schenkers ombud.

4. Fabrikationsfel e.d.

Innan du gör något mer – skriv ett mejl till order@gneis.se med följande innehåll.

  • Ordernummer
  • Fullständigt namn och adress (eller ditt kundnummer)
  • Telefonnummer som vi säkrast når dig på
  • Kort beskrivning av vad du vill reklamera, gärna med ett beskrivande foto.

Invänta svar från oss innan du gör något mer. Skicka med andra ord inte iväg plagget innan du har pratat med oss! (Det ska under inga omständigheter skickas tillbaka till vårt lager.)

Om vi fastställer att varan har ett fabrikationsfel har vi rätt att i:

  • 1a-hand laga den
  • 2a-hand kostnadsfritt byta den mot en likvärdig vara
  • 3e-hand göra en återbetalning med nyttoavdrag, enligt nedan.

Vid återbetalning tar vi hänsyn till hur länge det är sedan plagget köptes. Efter en säsongs användning är avdraget ca 40% (av det pris du har betalat för plagget) och efter ytterligare en säsongs användning är det 60%. Läs gärna mer om ”nyttoavdrag” på Konsumentverkets webbplats.

Alla ev. frakter i samband med fabrikationsfel betalas av Gneis.

Notera dock att normalt slitage inte utgör någon grund för reklamation. Barn sliter hårt på sina vinterplagg, särskilt när asfalten är framme. Exempelvis är inte repiga reflexer, sönderklivna benslut eller uppnötta knän någon grund för reklamation. Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget. (Om du köper rätt storlek och justerar plaggen efter våra anvisningar minimerar du risken att bensluten släpar i marken och att förstärkningar kommer på fel ställen och får därmed plagg som håller längre.)

Upp…