KÖPVILLKOR
Revision 2022-05-06
1. Beställning
1.1 ALLMÄNT
Du måste vara minst 18 år för att handla. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms. Vi levererar endast varor inom Sverige.
1.2 KONTAKTUPPGIFTER
Du ansvarar för att alla uppgifter i din beställning är korrekta. Namnet måste vara exakt samma som din ID-handling visar, annars får du inte ut paketet. Din mejladress måste vara rätt, annars får du ingen orderbekräftelse och likaså ditt mobilnummer då du annars inte får någon avisering när paketet nått ombudet.
Merkostnader som drabbar oss på grund av felaktiga uppgifter betalar du själv, exempelvis Schenkers avgift för namnändring.
Du ansvarar även för att säkerställa att våra mejl från order@gneis.se och info@gneis.se når dig, dvs. inte kommer i din skräppost eller fastnar i din brandvägg. Lägg därför gärna till order@gneis.se och info@gneis.se i dina kontakter, så blir det rätt.
1.3 FRAKT OCH EXPEDITIONSAVGIFTER
För varje order tillkommer en fast avgift på 39 alternativt 59 kronor, beroende på storleken på din order. Det tillkommer inga andra avgifter.
1.4 BETALNING
All betalning sker via Klarna. Där kan du välja mellan en rad olika betalsätt inklusive kortbetalning, direktbetalning, Klarna-konto och faktura. Klarna garanterar säkerheten för alla betaltransaktioner.
Om du vill veta mer kan du läsa mer i Klarnas köpvillkor och vill du hellre prata med dem når du Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 25.
1.5 ORDERBEKRÄFTELSE
När du klickar på knappen "Slutför köp" skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angett till Klarna. Var noggrann så att den är korrekt, annars får du ingen bekräftelse.
2. Leverans
2.1 LEVERANSBESKED
När din order lämnar lagret skickas en leveransbekräftelse till den mejladress du har angivit till Klarna med uppgifter om din leverans, inklusive kollinummer och en länk till Schenkers kollisökning.
I de allra flesta fall packas och skickas din order kommande arbetsdag. Vid eventuella kampanjer (mycket sällan) eller plötsliga väderomslag kan det dock ta 1-4 arbetsdagar extra innan din order levereras från lagret. Till det tillkommer Schenkers leveranstid.
2.2 HÄMTNING
Försändelsen skickas med Schenker till av dig valt utlämningsställe och du får ett SMS så fort paketet finns för avhämtning hos ombudet. Om du inte har fått din avisering inom ca en (1) vecka är du skyldig att själv efterlysa paketet.
Beroende på var du bor är Schenkers leveranstid normalt 1-4 arbetsdagar.
Om försändelsen inte har hämtats ut sju (7) dagar efter den ankom till ombudet skickas ett nytt SMS och efter ytterligare fyra (4) dagar en brevavisering. (Har du inte angett SMS-nummer får du ett mail istället.)
Efter 14 dagar skickar Schenker tillbaka försändelsen till vårt lager i Skurup och du är då skyldig att betala för våra kostnader för detta enligt nedan.
2.3 EJ UTHÄMTAT PAKET
Om din order skickas tillbaka till vårt lager på grund av att du inte har hämtat ut paketet i tid debiteras du en avgift på 250 kronor som täcker delar av våra kostnader för dubbla frakter, plock & pack, uppackning, lagerhantering, administration m.m.
3. Bytesrätt | Ångerrätt
3.1 DISTANSHANDELSLAGEN
Distanshandelslagen ger dig oavsett orsak 14 dagars ångerrätt från det att du har hämtat ut försändelsen. Detta gäller förutsatt att produkten är oanvänd och oskadad.
3.2 FELFRI OCH OANVÄND
Du har rätt att känna på och prova produkterna som du har köpt av oss på samma sätt som i en fysisk butik. Ta inte bort eventuella lappar och anvisningar innan du har bestämt dig för om du tänker behålla produkten.
Produkter som du vill skicka tillbaka lägger du tillbaka i den förpackning de levererades i så sparar vi både tid och miljö.
Om du använt varan eller återlämnar den smutsig eller skadad är du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen, eftersom vi i detta fall inte kan sälja produkten vidare till fullt pris.
3.3 GEMENSAMT FÖR ALLA RETURER
Såväl en returblankett som en betald returadresslapp finns med i leveransen. En korrekt ifylld returblankett ska alltid vara med i returförsändelsen. Du kan alltid skriva ut en ny returblankett om du har tappat bort den.
Vi rekommenderar att du använder medföljande returadresslapp, som kostar 59 kr att använda, och sparar det inlämningskvitto som skickas från Schenker till din mejladress så fort du lämnat in paketet hos ombudet. I annat fall tar du själv ansvaret för att returförsändelsen kommer fram till vårt lager och vi rekommenderar i så fall en spårbar försändelse med försäkring.
Notera att vi inte löser ut returer som har skickats mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev.
När vi har fått tillbaka en produkt och konstaterat att den är både felfri och oanvänd rapporterar vi det till Klarna som därefter reglerar detta ekonomiskt enligt våra och Klarnas köpvillkor.
Returnerar du hela din order betalar vi tillbaka hela varuvärdet inklusive fraktkostnaden. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi vid återköp inte tillbaka fraktkostnaden eftersom den är oberoende av hur många varor du beställt. Vid byten återbetalar vi alltid fraktkostnaden oavsett om du returnerar hela eller delar av din order.
I det fall returen avser en produkt som köpts inom ramen för ett paketerbjudande reduceras återbetalningen med hela den erhållna paketrabatten.
3.4 BYTE
Om du önskar byta en produkt lägger du helt enkelt en ny order med den/de produkter du önskar byta till och gör en retur av den/de produkter du inte vill behålla.
När vi får returen till lagret meddelar vi detta till Klarna, som därefter reglerar köpet med dig.
Om du vill kan du förstås lägga till fler produkter i din "bytesorder" utöver de eller den som du vill byta.
3.5 ÅTERKÖP
När vi har fått returen/återköpet till lagret meddelar vi detta till Klarna, som därefter reglerar köpet med dig.
4. Reklamationer
4.1 ALLMÄNT
Vi hanterar alla reklamationer enligt Konsumentköplagen. Läs gärna mer om denna och dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats.
4.2 REKLAMATION | FABRIKATIONSFEL
Innan du gör något mer – skriv ett mejl till info@gneis.se med följande innehåll:
- Ordernummer
- Fullständigt namn alt. kundnummer
- Mobilnummer
- Kort om vad du vill reklamera (gärna tillsammans med en beskrivande bild)
Invänta sedan svar från oss innan du gör något mer. Skicka med andra ord inte iväg plagget innan du har pratat med oss! (Det ska under inga omständigheter skickas tillbaka till vårt lager.)
Om vi fastställer att varan har ett fabrikationsfel har vi rätt att i:
- första hand laga den.
- andra hand kostnadsfritt byta den mot en likvärdig vara.
- tredje hand göra en återbetalning med "nyttoavdrag", enligt nedan.
Vid en eventuell återbetalning tar vi hänsyn till hur länge det är sedan plagget köptes.
Efter en säsongs användning är avdraget 35% (av det pris du har betalat för plagget) och efter ytterligare en säsongs användning är det 50%. Läs gärna mer om ”nyttoavdrag” på Konsumentverkets webbplats.
Alla ev. frakter i samband med fabrikationsfel betalas av självfallet av Rock Group Sweden.
Notera att normalt slitage inte utgör någon grund för reklamation. Barn sliter hårt på sina vinterplagg, särskilt när asfalten är framme. Exempelvis är inte repiga reflexer, sönderklivna benslut eller uppnötta knän någon grund för reklamation (förutom Ossoami byxor med garanti). Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget.
Obs! Om du köper rätt storlek och justerar plaggen efter våra anvisningar minimerar du risken att bensluten släpar i marken och att förstärkningar kommer på fel ställen och får därmed plagg som håller längre.
4.3 FELEXPEDIERAD ORDER
Om en artikel är felexpedierad (fel modell, storlek, eller färg) byter vi förstås kostnadsfritt ut den till den artikel du hade beställt , förutsatt att den är oanvänd och oskadad. Skicka ett mejl till info@gneis.se med följande innehåll:
- Fullständigt namn alt. kundnummer
- Mobilnummer
- Vilken vara som är fel (inkl. färg och storlek).
- Vad du har fått istället.
Invänta sedan svar från oss innan du gör något mer. Skicka inte plagget innan du har pratat med oss! Det går också bra att ringa oss på 0920-420180 mellan kl. 10:00–16:00.
4.4 TRANSPORTSKADA
Om försändelsen har en transportskada ska du anmäla detta direkt hos ombudet när du hämtar ut försändelsen. Kolla därför noga att försändelsen är hel när du får den av ombudet.
Kontakta oss därefter snarast via mejl till info@gneis.se och beskriv skadan. Ange även det ärendenummer du fick av ombudet när du anmälde skadan.
4.5 TVIST
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
5. Övrigt
5.1 PERSONUPPGIFTER (GDPR)
Rock Group Sweden AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av alla personuppgifter som du som kund lämnar till oss, eller som indirekt skapas i och med att du lägger en order eller kontaktar oss.
Vi lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Vi följer riktlinjerna i EU:s dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation).
Vi garanterar att vi inte säljer personuppgifter till någon. Vi lämnar endast ut personuppgifter till de företag som hjälper oss fullfölja våra åtaganden och som vi har avtal med för att hålla uppgifterna konfidentiella. Har du några frågor eller funderingar maila oss gärna på info@gneis.se.
5.2 COOKIES
Vi använder oss av s.k. "session cookies" för att vi ska kunna ge dig bästa service när du handlar i vår webshop gneis.se. Dessa försvinner när du stänger av din webbläsare.
Du kan ställa in din webbläsare så att den inte accepterar eller varnar dig när en webbplats använder cookies. Men stänger du av cookies kommer du tyvärr inte att kunna handla i vår webbutik, utan kan då enbart se dig omkring.
5.3 FORCE MAJEURE
Om vi inte kan uppfylla angivna köpvillkor på grund av omständigheter orsakade av s.k. "Force Majeure" (t.ex strejk, krig, undantagstillstånd, naturkatastrofer eller liknande) kan vi inte ställas till svars för detta.
5.4 FÖRBEHÅLL
Vi förbehåller oss rätten att kunna justera samtliga priser och avgifter utan föregående information. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel eller bildfel på gneis.se och för fel i lagersaldot.
Tänk på att färger ser olika ut på olika bildskärmar (beroende på dess kvalitet, kalibrering m.m.) och därför inte alltid riktigt överensstämmer med artiklarnas verkliga utseende.