Gneis och Ossoami's
köp & sälj grupp

Malin ser till att plaggen får leva och säljas vidare - på nätet

Efter att ha blivit besviken över ett köp av ett begagnat plagg på Tradera
valde Malin Thunblad att ta saken i egna händer. Lösningen blev en
facebookgrupp som idag har över 2000 medlemmar. 


Text: Gneis.se & Malin Thunblad Foto: Gneis.se & Malin Thunblad

"Alla kan inte köpa nytt hela tiden. Och marknaden är stor på begagnade kvalitetskläder. Jag vill att fler ska inse hur lite ett välskött plagg från Gneis tappar i värde."

En snabbt växande grupp

"– Jag ville skapa en köp-& säljkanal där det gick att handla plagg under bra förutsättningar. Att de har tvättats och sköts på ett rekommenderat sätt", berättar Malin, grundare till Facebook-gruppen "Gneis och Ossoami – sälj, köp, sök och diskutera".

Det tog inte lång tid förrän människor över hela Sverige började lägga ut sina Gneis och Ossoami plagg för försäljning. Och intresset för gruppen växer hela tiden.

"– Det är inte enbart en försäljningsplattform. Det är också något av ett forum där vi med gemensam kraft hjälps åt med frågor kopplade Gneis & Ossoami. Det kan vara alltifrån frågor om storlekar till allmänna tips och råd om hur ett plagg egentligen presterar. När barnföräldrar som inte testat Gneis eller Ossoami ställer frågor i gruppen brukar vi med gemensam kraft hjälpas åt att besvara dessa frågor, något som är fantastiskt roligt", berättar Malin.

Gruppen har idag snart 3 000 medlemmar och fortsätter att växa för var dag.


Hur mycket får man för ett begagnat plagg?

"– Det är ju såklart helt beroende på skicket och hur plagget vårdats, men även hur efterfrågan ser ut för det specifika plagget eller storleken. Det vanligaste är nog att man får tillbaka 50% av nypriset. Men jag har sett många äldre plagg som gått för mycket mer, berättar Malin.


Malins bästa tips för en lyckad försäljning:

  • Använd tydliga bilder och tänk på att fotografera när ljuset är bra. Var noggrann med att fokusera på eventuella skador eller slitningar på plagget.
  • Var tydlig med priset för frakten - det ska framgå i annonsen.
  • Var noggrann med att berätta hur plagget impregnerats och tvättats.
  • Kommer plagget från ett djurfritt och rökfritt hem? Förtydliga det i så fall.
Malin Thunblad, grundare till Facebookgruppen Gneis och Ossoami

MALIN THUNBLAD

Ålder: 42

Bor: Falun

Gör: Jobbar med barn

Favorit Gneis-plagg: På mig själv är det Gizmo Shell Space. Till barnen står det och väger mellan Turmalin och Supershape.

"Vi hjälps åt när småbarnsföräldrar som inte testat Gneis eller Ossoami ställer frågor i gruppen. Vi har en stor kunskapsbank att få svar från."

Malin med barn på utflykt

Hur började allt?

Nya säsonger och väderlekar betyder för många barnfamiljer nya kläder och ny utrustning. Att ständigt handla nytt innebär en stor belastning på miljön, eftersom allt vi tillverkar tär på jordens resurser. Men att hitta bra begagnade kläder på nätet kan vara svårt.

Malin upplevde själv det problemet när hon var ute efter en begagnad overall till sitt barn på Tradera. Något som skulle bli en stor besvikelse. "– Jag hade hittat en overall som såg jättefin ut på Tradera, och allt verkade bra tills paketet landade hemma hos mig. Ingenting var som det såg ut i annonsen. Det var ett rejält bottennapp", berättar Malin.

I besvikelsen föddes tanken om att skapa en kanal där kvalitetsplagg säljs med stort fokus på omvårdnad och ärlighet kring plaggen. "– Jag ville skapa en köp-& säljkanal där det gick att handla plagg under bra förutsättningar. Att de har tvättats och sköts på ett rekommenderat sätt. Men också för att vi måste bli bättre på secondhand i allmänhet. Jag älskar återbruk inom fler områden än bara kläder", berättar Malin. Inte långt efter Malins bottennapp på Tradera startade hon gruppen, "Gneis och Ossoami – sälj, köp, sök och diskutera" på Facebook. Det visade sig ganska snabbt att hon inte var ensam om att söka kvalitetskläder via second hand!


Gruppen idag

Med så många medlemmar så är intresset för kläderna stort. "– Antalet annonser varierar väldigt mycket med året. Just dyker det upp ca fem annonser per dag. De allra flesta plagg säljs, och det går fort. Riktigt fort! Köparna är rejält på hugget. Efterfrågan är absolut större än utbudet", säger Malin.

"– Det är varken krångligt eller tar lång tid att få sitt plagg sålt. Bara man tänker på att redan i annonsen ta upp de vanligaste frågorna som en köpare kan ha. Det kommer spara tid både för dig som säljare, men även för oss som administrerar sidan.

Gå till gruppen

✓ Skickas nästa vardag

✓ Klarna betalning

✓ Öppet köp & bytesrätt i 14 dagar

✓ Leveranstid: 1-4 arbetsdagar

Vi är Gneis funktionskläder

Vi gillar natur, vi gillar väder och vi gillar barn. Vi tycker att ute är världens bästa lekplats och att barnen förtjänar världens bästa utekläder.

Som barnens ambassadör kämpar vi för detta och för att alla vuxna (som köper barnens kläder) ska förstå hur viktigt deras val av utekläder är för barnen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Med din prenumeration godkänner du vår integritetspolicy integritetspolicy och du kan förstås när som helst avregistrera dig från nyhetsbrevet.

Kundtjänst

På vår kundtjänstsida hittar du svar på de flesta frågorna kring ditt köp. Det finns även en rad guider som vi vill tipsa om.

Annars kan du gärna även mejla eller ringa oss. Vi har öppet alla vardagar kl. 10-16.

Telefonnummer: 0920-420 180
E-post: info@gneis.se

Facebook

Youtube

Instagram

Rock Group Sweden AB

Varvsgatan 41, plan 5 • 972 32 Luleå

Telefon: 

0920-420 180

E-post: 

info@gneis.se

Org.nr: 

556704-7484