Hur ska jag tänka?

Nytt eller begagnat?

Hur ska jag tänka?

Nytt eller begagnat?

Vi ställde frågan till 1 000 barnfamiljer

Att förlänga användningstiden och livslängden på de kläder som redan producerats är den enskilt viktigaste  faktorn för att minska textilindustrins negativa påverkan på miljön. Men det är inte självklart för alla att köpa och/eller sälja kläder second hand. Hur tänker barnfamiljer i allmänhet när de ställs inför valet att köpa nytt eller begagnat?

Vi frågade 1 000 av dem. Så här svarade de.

 

Vår kommentar:

När vi intervjuat personer som är med i köp- & säljgrupper för barnkläder om huvudanledningen till att man köper second hand svarar 49% att det är för att spara pengar. 41% anger att huvudanledningen är att göra en insats för miljön.

Faktum är att för en ganska liten insats slår du båda dessa flugor i en smäll när du väljer att förlänga ett plaggs livslängd genom att köpa och/eller sälja second hand. Samtidigt är de flesta av oss överens om att man ibland behöver/vill handla nyproducerade kläder till sitt barn. 

I vårt Maxa Användningen-projekt hittar du en massa bra information, tips och råd kring hur du kan tänka då för att agera medvetet och smart. Både för plånboken och miljön.


Vår kommentar:


Generellt sett är vi svenskar bra på att skänka kläder till second hand, men mindre bra på att köpa. - Trots att de flesta av oss vet att det är smart både för plånboken och miljön. Många av oss tycker kanske att det verkar krångligt eller förknippar köp av begagnade kläder med loppisar. Men faktum är att många av de plagg som säljs second hand - inte minst barnkläder - varken är speciellt gamla eller slitna, utan är märkeskläder av senaste modell. 

Rent ekonomiskt finns det mest att vinna när det kommer till dyrare plagg. Så det är kanske inte så konstigt att det är just ytterplagg som toppar listan när vi frågar barnfamiljer vilken plaggtyp man oftast köper second hand.


 

 

Vår kommentar:


Innebär alltid ett lågt pris på prislappen att man fyndar? Nä – så är det såklart inte. Men det är himla lätt hänt att stirra sig blind på det som står på prislappen, eller hur! 

Plagg som är konstruerade och tillverkade för att kunna användas ofta och länge visar - och kommer alltid att visa - ett högre belopp på prislappen jämfört med ett  slit-och-släng-plagg. Utgiften vid inköpstillfället är alltså högre. Men användningskostnaden är lägre på sista raden. 
Dessutom är det alltid ett bra val för miljön att välja plagg som har en lång livslängd.


Vår kommentar:

80% av ett plaggs klimatpåverkan sker vid produktionen. Det är därför vi – företag och konsumenter - behöver hjälpas åt att se till att maxa användningen av de plagg som tillverkas. När det kommer till barnkläder innebär det att företagens ansvar är att tillverka kläder av hög kvalitet som kan användas ofta och länge. 

Det du som konsument kan göra är att säkerställa att de nyproducerade plagg du köper används under hela sin livstid dvs när ditt barn växt ur ett plagg så låter ni det gå vidare till nästa barn – i eller utanför familjen.


 

 

Vår kommentar:

När vi intervjuat personer som är med i köp- & säljgrupper för barnkläder om huvudanledningen till att man köper second hand svarar 49% att det är för att 
spara pengar. 41% anger att huvudanledningen är att göra en insats för miljön.

Faktum är att för en ganska liten insats slår du båda dessa flugor i en smäll när du väljer att förlänga ett plaggs livslängd genom att köpa och/eller sälja second hand. Samtidigt är de flesta av oss överens om att man ibland behöver/vill handla nyproducerade kläder till sitt barn. 

I vårt Maxa Användningen-projekt hittar du en massa bra information, tips och råd kring hur du kan tänka då för att agera medvetet och smart. Både för plånboken och miljön.

 

Vår kommentar:

Generellt sett är vi svenskar bra på att skänka kläder till second hand, men mindre bra på att köpa - Trots att de flesta av oss vet att det är smart både för plånboken och miljön. Många av oss tycker kanske att det verkar krångligt eller förknippar köp av begagnade kläder med loppisar. 

Men faktum är att många av de plagg som säljs second hand - inte minst barnkläder - varken är speciellt gamla eller slitna, utan är märkeskläder av senaste modell. 

Rent ekonomiskt finns det mest att vinna när det kommer till dyrare plagg. Så det är kanske inte så konstigt att det är just ytterplagg som toppar listan när vi frågar barnfamiljer vilken plaggtyp man oftast köper second hand.

 

Vår kommentar:

Innebär alltid ett lågt pris på prislappen att man fyndar? Nä – så är det såklart inte. 

Men det är himla lätt hänt att stirra sig blind på det som står på prislappen, eller hur! Plagg som är konstruerade och tillverkade för att kunna användas ofta och länge  visar - och kommer alltid att visa - ett högre belopp på prislappen jämfört med ett  slit-och-släng-plagg. Utgiften vid inköpstillfället är alltså högre. 

Men användningskostnaden är lägre på sista raden. Dessutom är det alltid ett bra val för miljön att välja plagg som har en lång livslängd.

 

Vår kommentar:

80% av ett plaggs klimatpåverkan sker vid produktionen. Det är därför vi – företag och konsumenter - behöver hjälpas åt att se till att maxa användningen av de plagg som tillverkas. 

När det kommer till barnkläder innebär det att företagens ansvar är att tillverka kläder av hög kvalitet som kan användas ofta och länge.

Det du som konsument kan göra är att säkerställa att de nyproducerade plagg du köper används under hela sin livstid dvs när ditt barn växt ur ett plagg så låter ni det gå vidare till nästa barn – i eller utanför familjen.

Kundundersökning

Vill du veta mer?

Här kan du lära dig mer om hur du ska tänka för att välja medvetet. 

Läs mer om hur du kan Maxa användningen på andra sätt

Vill du veta mer?

Här kan du lära dig mer om hur du ska tänka för att välja medvetet. 

Läs mer om hur du kan Maxa användningen på andra sätt

Kundundersökning

Skickas nästa vardag

Leveranstid: 1-4 arbetsdagar

Öppet köp & bytesrätt i 14 dagar

Kundtjänst

Undrar du över något? Ring oss gärna!
Vi har öppet vardagar 10:00-16:00

Telefonnummer: 0920-420 180
Mail: info@gneis.se


Nyhetsbrev

Få tips, nyheter och erbjudanden från Gneis. Du kan när som helst avregistrera dig. Genom att skriva upp dig på vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Vi är Gneis Funktionskläder

Vi gillar natur, vi gillar väder och vi gillar barn. Vi tycker att ute är världens bästa lekplats och att barnen förtjänar världens bästa utekläder. Som barnens ambassadör kämpar vi för detta och för att alla vuxna (som köper barnens kläder) ska förstå hur viktigt deras val av utekläder är för barnen.

ROCK GROUP SWEDEN AB
Organisationsnr 556704-7484 • Varvsgatan 41, plan 5, 972 32 Luleå • Telefon 0920-420 180 • Telefax: 0920-420 189 • E-post info@gneis.se

Gneis Logo
maxa-anvandningen/valj-medvetet/kundundersokning/
category