Köpvillkor

Köpvillkor

Revision 2019-12-01 

1.  Beställning

 

1.1  ALLMÄNT

Du måste vara minst 18 år för att handla. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms. Vi levererar endast varor inom Sverige.

1.2  KONTAKTUPPGIFTER

Du ansvarar för att alla uppgifter i din beställning är korrekta. Namnet måste vara exakt samma som din ID-handling visar, annars får du inte ut paketet. Din mejladress måste vara rätt, annars får du ingen orderbekräftelse och likaså ditt mobilnummer då du annars inte får någon avisering när paketet nått ombudet. Merkostnader som drabbar oss på grund av felaktiga uppgifter betalar du själv, exempelvis Schenkers avgift för namnändring.

Du ansvarar även för att säkerställa att våra mejl från order@gneis.se och info@gneis.se når dig, dvs. inte kommer i din skräppost eller fastnar i din brandvägg. Lägg därför gärna till order@gneis.se och info@gneis.se i dina kontakter, så blir det rätt.

1.3  FRAKT OCH EXPEDITIONSAVGIFTER

För varje order tillkommer en fast avgift på 39 alternativt 59 kronor, beroende på storleken på din order. Det tillkommer inga andra avgifter. 

1.4  BETALNING

All betalning sker via Klarna. Där kan du välja mellan en rad olika betalsätt inklusive kortbetalning, direktbetalning, Klarna-konto och faktura. Klarna garanterar säkerheten för alla betaltransaktioner. Om du vill veta mer kan du läsa mer i Klarnas köpvillkor och vill du hellre prata med dem når du Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 25.  

1.5  ORDERBEKRÄFTELSE

När du klickar på knappen "Slutför köp" skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har angett till Klarna. Var noggrann så att den är korrekt, annars får du ingen bekräftelse.

2.  Leverans

 

2.1  LEVERANSBESKED

När din order lämnar lagret skickas en leveransbekräftelse till den mejladress du har angivit till Klarna med uppgifter om din leverans, inklusive kollinummer och en länk till Schenkers kollisökning.

I de allra flesta fall packas och skickas din order kommande arbetsdag. Vid eventuella kampanjer (mycket sällan) eller plötsliga väderomslag kan det dock ta 1-4 arbetsdagar extra innan din order levereras från lagret. Till det tillkommer Schenkers leveranstid.

2.2  HÄMTNING

Försändelsen skickas med Schenker till av dig valt utlämningsställe och du får ett SMS så fort paketet finns för avhämtning  hos ombudet. Om du inte har fått din avisering inom ca en (1) vecka är du skyldig att själv efterlysa paketet. Beroende på var du bor är Schenkers leveranstid normalt 1-4 arbetsdagar.

Om försändelsen inte har hämtats ut sju (7) dagar efter den ankom till ombudet skickas ett nytt SMS och efter ytterligare fyra (4) dagar en brevavisering. (Har du inte angett SMS-nummer får du ett mail istället.) Efter 14 dagar skickar Schenker tillbaka försändelsen till vårt lager i Skurup och du är då skyldig att betala för våra kostnader för detta enligt nedan.

2.3  EJ UTHÄMTAT PAKET

Om din order skickas tillbaka till vårt lager på grund av att du inte har hämtat ut paketet i tid debiteras du en avgift på 250 kronor som täcker delar av våra kostnader för dubbla frakter, plock & pack, uppackning, lagerhantering, administration m.m.

3.  Bytesrätt | Ångerätt

 

3.1  DISTANSHANDELSLAGEN

Distanshandelslagen ger dig oavsett orsak 14 dagars ångerrätt från det att du har hämtat ut försändelsen. Detta gäller förutsatt att produkten är oanvänd och oskadad.

3.2  FELFRI OCH OANVÄND

Du har rätt att känna på och prova produkterna som du har köpt av oss på samma sätt som i en fysisk butik. Ta inte bort eventuella lappar och anvisningar innan du har bestämt dig för om du tänker behålla produkten. Produkter som du vill skicka tillbaka lägger du tillbaka i den förpackning de levererades i så sparar vi både tid och miljö. Om du använt varan eller återlämnar den smutsig eller skadad är du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen, eftersom vi i detta fall inte kan sälja produkten vidare till fullt pris.

3.3  GEMENSAMT FÖR ALLA RETURER

Såväl en returblankett som en betald returadresslapp finns med i leveransen. En korrekt ifylld returblankett ska alltid vara med i returförsändelsen. Du kan alltid skriva ut en ny returblankett om du har tappat bort den.

Vi rekommenderar att du alltid använder medföljande returadresslapp och sparar det inlämningskvitto som skickas från Schenker till din mejladress så fort du lämnat in paketet hos ombudet. I annat fall tar du själv ansvaret för att returförsändelsen kommer fram till vårt lager och vi rekommenderar i så fall en spårbar försändelse med försäkring. Notera dock att vi inte löser ut returer som har skickats mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev.

När vi har fått tillbaka en produkt och konstaterat att den är både felfri och oanvänd rapporterar vi det till Klarna som därefter reglerar detta ekonomiskt enligt våra och Klarnas köpvillkor. Den frakt på 39 eller 59 kronor som betalas vid köptillfället betalas ej tillbaka. I det fall returen avser en produkt som köpts inom ramen för ett paket reduceras återbetalningen med hela den erhållna paketrabatten.

3.4  BYTE

Ett byte sker i två steg. Först lägger du en ny (bytes)order och därefter gör du en retur (återköp) av den/de produkter som du lagt "bytesordern" på – exempelvis en större/mindre storlek om det var storleken som blev fel. På detta sätt får du den/de produkter du vill byta till snabbast möjligt, normalt inom 2-4 arbetsdagar beroende på var du bor.

När vi får returen/återköpet till lagret meddelar vi detta till Klarna, som reglerar detta med dig. Vi står i detta fall för returfrakten. Notera dock att du måste kryssa i att du lagt en bytesorder på returblanketten. I annat fall kan vi inte se detta och ta bort kostnaden för returfrakten.  

Om du vill kan du förstås lägga till fler produkter i din bytesorder utöver de eller den som du vill byta.

3.5  ÅTERKÖP

När vi har fått returen/återköpet till lagret meddelar vi detta till Klarna, som reglerar detta med dig. Vid ett rent återköp betalar du en returavgift på 59 kronor.

4.  Reklamationer

 

4.1 ALLMÄNT

Vi hanterar alla reklamationer enligt Konsumentköplagen. Läs gärna mer om denna och dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats.

4.2 REKLAMATION | FABRIKATIONSFEL

Innan du gör något mer – skriv ett mejl till info@gneis.se med följande innehåll:

  • Ordernummer
  • Fullständigt namn alt. kundnummer
  • Mobilnummer
  • Kort om vad du vill reklamera (gärna tillsammans med en beskrivande bild)


Invänta sedan svar från oss innan du gör något mer. Skicka med andra ord inte iväg plagget innan du har pratat med oss! (Det ska under inga omständigheter skickas tillbaka till vårt lager.)

Om vi fastställer att varan har ett fabrikationsfel har vi rätt att i:

  • första hand laga den.
  • andra hand kostnadsfritt byta den mot en likvärdig vara.
  • tredje hand göra en återbetalning med "nyttoavdrag", enligt nedan.


Vid en eventuell återbetalning tar vi hänsyn till hur länge det är sedan plagget köptes. Efter en säsongs användning är avdraget 35% (av det pris du har betalat för plagget) och efter ytterligare en säsongs användning är det 50%. Läs gärna mer om ”nyttoavdrag” på Konsumentverkets webbplats.

Alla ev. frakter i samband med fabrikationsfel betalas av självfallet av Rock Group Sweden.

Notera att normalt slitage inte utgör någon grund för reklamation. Barn sliter hårt på sina vinterplagg, särskilt när asfalten är framme. Exempelvis är inte repiga reflexer, sönderklivna benslut eller uppnötta knän någon grund för reklamation (förutom Ossoami byxor med garanti). Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget.

Obs! Om du köper rätt storlek och justerar plaggen efter våra anvisningar minimerar du risken att bensluten släpar i marken och att förstärkningar kommer på fel ställen och får därmed plagg som håller längre. 

4.3 FELEXPEDIERAD ORDER

Om en artikel är felexpedierad (fel modell, storlek, eller färg) byter vi förstås kostnadsfritt ut den till den artikel du hade beställt , förutsatt att den är oanvänd och oskadad. Skicka ett mejl till info@gneis.se med följande innehåll:

  • Ordernummer
  • Fullständigt namn alt. kundnummer
  • Mobilnummer
  • Vilken vara som är fel (inkl. färg och storlek).
  • Vad du har fått istället.


Invänta sedan svar från oss innan du gör något mer. Skicka inte plagget innan du har pratat med oss! Det går också bra att ringa oss på 0920-420180 mellan kl. 10:00–16:00.

4.4 TRANSPORTSKADA

Om försändelsen har en transportskada ska du anmäla detta direkt hos ombudet när du hämtar ut försändelsen. Kolla därför noga att försändelsen är hel när du får den av ombudet.

Kontakta oss därefter snarast via mejl till info@gneis.se och beskriv skadan. Ange även det ärendenummer du fick av ombudet när du anmälde skadan.

4.5  TVIST

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

5.  Övrigt


5.1  PERSONUPPGIFTER (GDPR)

Rock Group Sweden AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av alla personuppgifter som du som kund lämnar till oss, eller som indirekt skapas i och med att du lägger en order eller kontaktar oss. Vi lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Vi följer riktlinjerna i EU:s dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation). Vi garanterar att vi inte säljer personuppgifter till någon. Vi lämnar endast ut personuppgifter till de företag som hjälper oss fullfölja våra åtaganden och som vi har avtal med för att hålla uppgifterna konfidentiella. Har du några frågor eller funderingar maila oss gärna på info@gneis.se.

5.2  COOKIES

Vi använder oss av s.k. "session cookies" för att vi ska kunna ge dig bästa service när du handlar i vår webshop gneis.se. Dessa försvinner när du stänger av din webbläsare. Du kan ställa in din webbläsare så att den inte accepterar eller varnar dig när en webbplats använder cookies. Men stänger du av cookies kommer du tyvärr inte att kunna handla i vår webbutik, utan kan då enbart se dig omkring.

5.3  FORCE MAJEURE

Om vi inte kan uppfylla angivna köpvillkor på grund av omständigheter orsakade av s.k. "Force Majeure" (t.ex strejk, krig, undantagstillstånd, naturkatastrofer eller liknande) kan vi inte ställas till svars för detta.

5.4  FÖRBEHÅLL

Vi förbehåller oss rätten att kunna justera samtliga priser och avgifter utan föregående information. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel eller bildfel på gneis.se och för fel i lagersaldot. Tänk på att färger ser olika ut på olika bildskärmar (beroende på dess kvalitet, kalibrering m.m.) och därför inte alltid riktigt överensstämmer med artiklarnas verkliga utseende.

 

I Hjärtat på Gneis

Vi vill att fler barn ska leka ute!

När barn kan leka ute obehindrat - med kläder som är följsamma och inte är i vägen, med kläder som håller dem varma och torra - då stannar de ute länge, länge.

Därför har vi gjort det till vår mission att skapa de allra bästa funktionskläderna för barn.

Utelek gör gott

Vi tror att barn som får leka mycket ute mår bättre, på många sätt! Vi brinner för att göra uteleken tillgänglig både prismässigt och såklart kvalitetsmässigt - för med riktigt bra funktionskläder är uteleken lika självklar som inneleken.

Behöver funktionskläder vara dyra?

Bra funktionskläder är dyra, de kräver ambitiösa mönsterkonstruktioner och de allra dyraste materialen. Vi jobbar dagligen med att kapa alla mellanhänder, varje onödig kostnad vi kan hitta, för att komma ner i pris och göra plaggen tillgängliga för fler barn - men vi tummar aldrig någonsin på kvaliteten.

Skickas nästa vardag

Leveranstid: 1-4 arbetsdagar

Öppet köp & bytesrätt i 14 dagar

Kundtjänst

Undrar du över något? Ring oss gärna!
Vi har öppet vardagar 10:00-16:00

Telefonnummer: 0920-420 180
Mail: info@gneis.se

Nyhetsbrev

Få tips, nyheter och erbjudanden från Gneis. Du kan när som helst avregistrera dig. Genom att skriva upp dig på vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Vi är Gneis Funktionskläder

Vi gillar natur, vi gillar väder och vi gillar barn. Vi tycker att ute är världens bästa lekplats och att barnen förtjänar världens bästa utekläder. Som barnens ambassadör kämpar vi för detta och för att alla vuxna (som köper barnens kläder) ska förstå hur viktigt deras val av utekläder är för barnen.

ROCK GROUP SWEDEN AB
Organisationsnr 556704-7484 • Varvsgatan 41, plan 5, 972 32 Luleå • Telefon 0920-420 180 • Telefax: 0920-420 189 • E-post info@gneis.se

Gneis Logo
kopvillkor/
category