Köpvillkor

Köpvillkor

1  BESTÄLLNING

 

1.1  ALLMÄNT

Du måste vara minst 18 år för att handla. Alla priser är i svenska kronor och inklusive moms. Vi levererar endast varor inom Sverige.

1.2  KONTAKTUPPGIFTER

Du har ansvaret för att uppgifterna i din beställning är korrekta. Vi behöver [1] ett korrekt namn exakt som din ID-handling visar (annars får du inte ut paketet), [2] en korrekt mejladress (annars får du ingen orderbekräftelse) och [3] ett korrekt mobilnummer (annars får du ingen avisering).  Merkostnader som drabbar oss på grund av felaktiga uppgifter betalar du själv, exempelvis Schenkers avgift för namnändring. Du ansvarar för att säkerställa att våra mejl från order@gneis.se och info@gneis.se når dig, dvs. inte kommer i din skräppost eller fastnar i din brandvägg. Lägg gärna till order@gneis.se och info@gneis.se i dina kontakter så blir det rätt.

1.3  FRAKT OCH EXPEDITIONSAVGIFTER

För varje order tillkommer en fast avgift av 39 alternativt 59 kronor, beroende på storleken på din order. Utifrån varukorgens innehåll visas vad din frakt blir. Det tillkommer inga andra avgifter. 

1.4  BETALNING

All betalning sker via Klarna. Där du kan välja mellan en rad olika betalsätt inklusive kort- & direktbetalning, Klarna-konto och faktura. Klarna garanterar säkerheten för alla betaltransaktioner. Läs mer om Klarnas köpvillkor här: https://www.klarna.com/se/villkor/

1.5  ORDERBEKRÄFTELSE

När du klickar på knappen "Slutför köp" skickas en orderbekräftelse till den e-postadress som du har registrerat. 

2  LEVERANS

2.1  LEVERANSBESKED

När din order lämnar lagret skickas en leveransbekräftelse till den mejladress du har angivit till Klarna med uppgifter om din leverans, inklusive kollinummer och en länk till Schenkers kollisökning. I de allra flesta fall packas och skickas din order kommande arbetsdag. Vid eventuella kampanjer (mycket sällan) eller plötsliga väderomslag kan det dock ta 1-4 arbetsdagar extra innan din order levereras från lagret. Till det tillkommer Schenkers leveranstid.

2.2  HÄMTNING

Försändelsen skickas med Schenker till det utlämningsställe du har valt. Du får ett SMS när paketet har kommit fram till ombudet. Det är din skyldighet att själv efterlysa paketet om du inte har fått en avisering inom skälig tid. Schenkers leveranstid är normalt 1-4 arbetsdagar. Om försändelsen inte har hämtats ut 7 dagar efter den ankom till ombudet skickas ett nytt SMS och efter ytterligare 4 dagar en brevavisering. Detta gäller även i de enstaka fall då Schenker använder PostNords utlämningsställe. (Har du inte angett SMS-nummer får du ett mail istället.) Efter 14 dagar skickar Schenker tillbaka försändelsen till vårt lager i Skurup.

2.3  EJ UTHÄMTAT PAKET

Om din order skickas tillbaka till vårt lager på grund av att du inte har hämtat ut paketet i tid debiteras du en avgift på 250 kronor som täcker delar av våra kostnader för dubbla frakter, pack & plock, uppackning, lagerhantering m.m. 

3  BYTES- OCH ÅNGERRÄTT

3.1  DISTANSHANDELSLAGEN

Distanshandelslagen ger dig oavsett orsak 14 dagars ångerrätt från det att du har hämtat ut försändelsen. Detta gäller förutsatt att produkten är oanvänd och oskadad.

3.1  FELFRI OCH OANVÄND

Du har rätt att känna på och prova produkterna som du har köpt av oss på samma sätt som i en fysisk butik. Ta inte bort eventuella lappar och anvisningar innan du har bestämt dig om du tänker behålla produkten. Produkter som du vill skicka tillbaka lägger du tillbaka i den förpackning de levererades i så sparar vi både tid och miljö. Om du använt varan eller återlämnar den smutsig eller skadad är du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen eftersom vi i detta fall inte kan sälja den vidare till fullt pris.

3.2  GEMENSAMT FÖR ALLA RETURER

Såväl en returblankett som en betald returadresslapp finns med i leveransen.  En korrekt ifylld returblankett ska alltid vara med i returförsändelsen. Du kan även skriva ut en returblankett om du har tappat bort den. Vi rekommenderar att du använder den medföljande returadresslappen och sparar det inlämningskvitto som kommer från Schenker till din mejladress. I annat fall tar du själv ansvaret för att returförsändelsen kommer fram till vårt lager och vi rekommenderar i så fall en spårbar försändelse med försäkring. Vi löser inte ut returer som skickas mot Postförskott/Efterkrav. När vi har fått tillbaka produkten och konstaterat att den är både felfri och oanvänd rapporterar vi det till Klarna som därefter reglerar detta ekonomiskt enligt våra och Klarnas köpvillkor. Den frakt på 39 eller 59 kronor som du har betalat vid köptillfället via Klarna betalas ej tillbaka. I det fall returen avser en produkt som köpts inom ramen för ett paket reduceras återbetalningen med hela den erhållna paketrabatten.

3.2  BYTE

Ett byte sker i två steg. Först lägger du en ny (bytes)order och därefter gör du ett retur/återköp av den/de produkter som du lagt bytesorder på – exempelvis en större/mindre storlek, om det var storleken som blev fel. På detta sätt får du den/de produkter du vill byta till snabbast möjligt – normalt inom 2-4 dagar beroende på var du bor.

När vi får returen/återköpet till lagret meddelar vi detta till Klarna, som reglerar detta med dig och vi står för returfrakten. Notera dock att du måste kryssa i att du lagt en bytesorder på returblanketten. I annat fall kan vi inte se detta och ta bort kostnaden för returfrakten.  

Du kan förstås lägga till fler produkter i din bytesorder, utöver de/dem du vill byta.

3.3  ÅTERKÖP

När vi fått returen/återköpet till lagret meddelar vi detta till Klarna, som reglerar detta med dig.   Vid rena återköp betalar du returfrakten och den är samma som den fraktavgift som du betalade vid ditt köp, dvs. 39 eller 59 kronor.

4  REKLAMATIONER

4.1  ALLMÄNT

Vi hanterar alla reklamationer i enlighet med Konsumentköplagen. Läs gärna mer på Konsumentverkets webbplats. 

4.2  FELEXPEDIERAD ORDER

Om artikeln är felexpedierad byter vi kostnadsfritt ut den till rätt artikel, förutsatt att den är oanvänd och felfri. Gör inget utan att först ha kontaktat oss på order@gneis.se.

4.3  TRANSPORTSKADA

Om försändelsen har en transportskada är du ansvarig att anmäla detta direkt hos ombudet när du hämtar försändelsen. Kolla därför noga att försändelsen är hel när du får den av ombudet. Kontakta oss därefter snarast via mejl till order@gneis.se och beskriv skadan. Ange även det ärendenummer som du har fått av ombudet.

4.4  FABRIKATIONSFEL

Om vi fastställer att produkten har ett fabrikationsfel har vi rätt att i

• första hand laga produkten.

• andra hand kostnadsfritt byta den mot likvärdig produkt. 
 

• tredje hand göra en återbetalning med ett nyttoavdrag enligt nedan. 

Vid återbetalning utgår vi från hur länge det är sedan plagget köptes. Efter en säsongs användning är avdraget ca 40% av det pris du betalade för produkten. Efter ytterligare en säsongs användning är avdraget ca 60%. Läs gärna mer på Konsumentverkets webbplats. Alla eventuella frakter i samband med fabrikationsfel betalas av oss. Notera att normalt slitage inte utgör någon grund för reklamation. Barn sliter hårt på sina vinterplagg, särskilt när asfalten är framme. Exempelvis är inte repiga reflexer, sönderklivna benslut eller nötta knän någon grund för reklamation. Inte heller skador som uppkommit pga. att man fastnat och rivit sönder yttertyget. (Om du köper rätt storlek och justerar plaggen efter våra anvisningar minimerar du risken att bensluten släpar i marken och att förstärkningar kommer på fel ställen och får därmed plagg som håller längre.)

4.5  TVIST

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

5  REKLAMATIONER

5.1  PERSONUPPGIFTER (GDPR)

Rock Group Sweden AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av alla personuppgifter som du som kund lämnar till oss, eller som indirekt skapas i och med att du lägger en order eller kontaktar oss. Vi lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Vi följer riktlinjerna i EU:s dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation). Vi garanterar att vi inte säljer/lämnar ut personuppgifter till annan än de företag som hjälper oss fullfölja våra åtaganden, som vi alla har avtal med för att hålla uppgifterna konfidentiella. Har du några frågor eller funderingar maila oss gärna på info@gneis.se. Här hittar du vår fullständiga Integritetspolicy.

5.2  COOKIES

Vi använder oss av s.k. "session cookies" för att vi ska kunna ge dig bästa service när du handlar i vår webshop gneis.se. Dessa försvinner när du stänger av din webbläsare. Du kan ställa in din webbläsare så att den inte accepterar eller varnar dig när en webbplats använder cookies. Men stänger du av cookies kommer du tyvärr inte att kunna handla i vår webbutik, utan du kan då enbart se dig omkring.

5.3  FORCE MAJEURE

Om vi inte kan uppfylla angivna köpevillkor på grund av omständigheter orsakade av s.k. "Force Majeure" (t.ex strejk, krig, undantagstillstånd, naturkatastrofer eller liknande) kan vi inte ställas till svars.

5.4  FÖRBEHÅLL

Vi förbehåller oss rätten att kunna justera samtliga priser och avgifter utan föregående information. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel eller bildfel på gneis.se och för fel i lagersaldot. Tänk på att färger ser olika ut på olika bildskärmar beroende dess kvalitet och kalibrering och därför inte alltid riktigt överensstämmer med artiklarnas verkliga utseende.

I Hjärtat på Gneis

Vi vill att fler barn ska leka ute!

När barn kan leka ute obehindrat - med kläder som är följsamma och inte är i vägen, med kläder som håller dem varma och torra - då stannar de ute länge, länge.

Därför har vi gjort det till vår mission att skapa de allra bästa funktionskläderna för barn.

Utelek gör gott

Vi tror att barn som får leka mycket ute mår bättre, på många sätt! Vi brinner för att göra uteleken tillgänglig både prismässigt och såklart kvalitetsmässigt - för med riktigt bra funktionskläder är uteleken lika självklar som inneleken.

Behöver funktionskläder vara dyra?

Bra funktionskläder är dyra, de kräver ambitiösa mönsterkonstruktioner och de allra dyraste materialen. Vi jobbar dagligen med att kapa alla mellanhänder, varje onödig kostnad vi kan hitta, för att komma ner i pris och göra plaggen tillgängliga för fler barn - men vi tummar aldrig någonsin på kvaliteten.

Skickas nästa vardag

Leveranstid: 1-4 arbetsdagar

Öppet köp & bytesrätt i 14 dagar

Kundtjänst

Undrar du över något? Ring oss gärna!
Vi har öppet vardagar 10:00-16:00

Telefonnummer: 0920-420 180
Mail: info@gneis.se

Nyhetsbrev

Få tips, nyheter och erbjudanden från Gneis. Du kan när som helst avregistrera dig. Genom att skriva upp dig på vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Vi är Gneis Funktionskläder

Vi gillar natur, vi gillar väder och vi gillar barn. Vi tycker att ute är världens bästa lekplats och att barnen förtjänar världens bästa utekläder. Som barnens ambassadör kämpar vi för detta och för att alla vuxna (som köper barnens kläder) ska förstå hur viktigt deras val av utekläder är för barnen.

ROCK GROUP SWEDEN AB
Organisationsnr 556704-7484 • Varvsgatan 41, plan 5, 972 32 Luleå • Telefon 0920-420 180 • Telefax: 0920-420 189 • E-post info@gneis.se

Gneis Logo
kopvillkor/
category